همه منتور ها مانند هم نیستند، این نیم دوجین شما را به اوج توانایی تان می رسانند.

در دنیای کسب کار آموختم که چطور می توان برای دیگران یک منتور بود و همینطور چگونه می توان یک ابر منتور شد، حتی یاد گرفتم که چگونه مربی مورد علاقه خود را پیدا کنم. وقتی دنیای کسب و کار را ترک کردم تا یک کارآفرین، سخنران و یک نویسنده شوم، مهمترین درس های در رابطه با این موضوع را آموختم، اینکه برای موفقیت واقعی به چه نوع منتوری نیاز داریم.

تحقیقات دانشگاه استنفورد نشان می دهد که ۸۰ درصد مدیران اجرایی منتور هایی داشته اند که حضور آنها را برای موفقیت خود لازم و حیاتی می دانسته اند بخصوص برای موفقیت در دنیای پر تلاطم کارآفرینی.

 

این ۶ نوع منتور که در ادامه معرفی می شوند به شما در رسیدن به موفقیت چه در دنیای کسب و کار شرکت ها و چه در دنیای کارآفرینی کمک خواهند کرد(البته الزامی نیست که ۶ نفر مختلف باشند)

۱ . مربیان روشن گر

این نوع منتور در صنعت یا حرفه ای که شما انتخاب کرده اید متخصص است و می تواند منحنی یاد گیری شما را به شدت کوتاه کند .آنها می توانند تجربیات واقعی “در این موقعیت بودم، این کار را کردم”را با شما به اشتراک بگذارند و مسیر شما را به گونه ای روشن می کنند که ممکن است برای شما سال ها طول بکشد. آنها می توانند از طریق سیستم ها و فرآیند ها به انجام کارها شتاب دهند . آنها درس هایی را که به سختی آموخته اند و بهترین راه ها را با شما به اشتراک می گذارند همان طور که مسیری که قرار است شما بپیمایید را روشن می کنند.

در راه اینکه کارآفرین شوم ( سخنران و نویسنده) ، مربیان روشنگر متعددی داشته ام که به من آموخته اند در مسیر تبدیل شدن به یک سخنران حرفه ای و در عالم نویسندگی منتظر چه چیزهایی باشم. من حتی در دوره های آنلاینی مانند دوره های “منتور مجازی” آقای مایکل هی ات،  (Michael Hyatt)  شرکت نمودم.

نمی شود منکر این داستان شد، تلاش و سرمایه گذاری برای یادگیری از آنهایی که قبلا مسیری را که شما قصد گذر بر آن را دارید طی کرده اند ، سریع ترین راه برای شتاب دادن به سفر شما است

 ۲ . گوش شنوا

من مثل بسیاری از بزرگسالان دوست دارم با صدای بلند فکر کنم، دلم نمی خواهد در سکوت ایده پردازی کنم. پس وقتی یک کارآفرین تنها هستید یا در یک محیط کاری ایزوله شده قرار دارید، چه می کنید؟ بروید و یک گوش شنوا پیدا کنید.

هر کسی که حتی یک بار هم که شده نیاز به ” گوش شنوایی برای ایده ها دارد” ، کسی که می تواند ایده ها را نافذتر کند و با دستکاری آنها، ایده هایی پخته تر و مطمئن تر ایجاد کند. تحقیقات دانشگاه برکلی حاکی از این است که گوش شنوایی که بتوانید با آنها درباره ایده های خود بحث کنید می تواند تا ۲۵ درصد ایده های بیشتری تولید کند.

۳ . جاذب موفقیت

این نوع مربیان را می توان به عنوان رول مدل یا مدل موفقیت نام برد چراکه آنها خود توانسته اند به موفقیت برسند. این منتور خانم یا آقا لزومی ندارد در حرفه شما فعال باشد، در واقع بهتر است در حوزه دیگری فعال باشد تا به شما دیدگاهی جدید از  دانش و هنر موفقیت بیاموزد.

دلیلی وجود دارد که این همه در باره اصول موفقیت نوشته اند، یک جاذب موفقیت به شما یاری می رساند تا دنیا ی واقعی را کشف کنید، درس های آشکار درباره اینکه چطور بر موانع غالب شوید تا به موفقیت برسید.

بدون شک چنین شخصی را به هیات مدیره خود وارد کنید.

۴ . کمپین ساز ها

کمپین ساز  طرفدار اختصاصی شما است، آنها طرفدار شما هستند و در نبود شما برای شما در راستای شغل های جدید یا فرصت های تجاری تبلیغ می کنند.آنها هم شما را به دیگران ارجاع می دهند و هم دیگران را به شما و فرصت های جدیدی را برای شما ایجاد می کنند. بعضی معتقدند که منتور ها را باید از این مداخله  مستقیم ارتقای فرصت شغلی / تجاری درو نگه داشت، من با آنها هم عقیده نیستم.

۵ .منتور بازتاب دهنده

این نوع منتور کسی است که می توانید با تکیه برگفتار او خود را بشناسید. آنها شما را به خوبی می شناسند. نقاط قوت، فرصت ها ، پیشینه شما و گرایشات شما را می شناسند. آنها شما را به حال خود رها نمی کنند، یک آینه جلوی شما می گذارند و شما را وادار می کنند تا خود را آنگونه که هست و امور را آنگونه که واقعا هستند ببینید.آنها شما را به چالش می کشند،‌ تنش هایی که برای سلامتی شما مضر نیست برای شما قرار می دهند و می توانید به عنوان یک شریک قابل اعتماد روی آنها حساب کنید.

این نوع منتور ساده ترین منتوری که می توانید با آنها کار کنید نیست. اما مسیر درست و مسیر راحت معمولا اشتراکی ندارند. منتور بازتاب دهنده من در زندگی خودم، خود آگاهی و رشد شخصی قابل توجهی را در زندگی من ایجاد کرده است.

۶٫ منتور معکوس:

من یک مقام بلند پایه در کمپانی P&G را می شناسم که هر تابستان به عنوان یک کارگر ثبت نام می کند تا بعنوان یک منتور معکوس خدمت کند، کسی که می تواند چشم انداز را از جایگاه پایین تر از خود به اشتراک بگذارد. او کسی است که می تواند در مورد اینکه عملیات شرکت او چگونه به او می رسد اطلاعات کسب کند، این که در مورد او چه می گویند.

این یعنی منتورینگ معکوس، چرا که ناشی نگاه از پایین به بالا است نه از بالا به پایین. من منتوریگ معکوس را روشی موثرمی دانم تا اطمینان حاصل کنید که  تا چه اندازه منطبق با ارزش های خود زندگی می کنید و تا چه میزان مطابق داستانی هستید  که می خواهید تعریف کنید.

پس منتور درست را بیابید و شرکت/ تجارت شما شروع به رشد می کند.

آنها شما را به حال خود رها نمی کنند، یک آینه جلوی شما می گذارند و شما را وادار می کنند تا خود را آنگونه که هست و امور را آنگونه که واقعا هستند ببینید.

اسکات ماتز، سخنران و نویسنده ” شعله را بیابید” و ” تفاوت ایجاد کنید” 

اسکات ماتز

اسکات ماتز

اسکات ماتز نویسنده کتاب “شعله را بیاب و  اشتیاق خود را شعله ور کن و شغل خود را دوباره جذاب کن” . او همچنین برنده جایزه و سخنران کلیدی و یکی از قدیمی ترین نیروهای فصلی کمپانی Procter&Gamble می باشد که چندین مورد از کسب و کارهای میلیارد دلاری کمپانی را با موفقیت اداره کرده است. او مدیر ارشد شرکت Profound Performance  و یک کارآفرین آنلاین و دانش یار کمکی دانشگاه ایندیانا  است. اسکات در خصوص اینکه چطور کار کنیم ،‌رهبری کنیم و پیروزمندانه زندگی کنیم، پر از احساس می نویسد و سخنرانی می کند. اگر می خواهید بیشتر در مورد اسکات بدانید و از آموزه های رایگان او بهره مند شوید به وب سایت او سر بزنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *