پیام رئیس سازمان جهانی مالکیت معنوی و اهمیت آن

شعار روز جهانی مالکیت معنوی سال ۲۰۱۸، ” سرعت را افزایش دهید: بانوان، خلاقیت و نوآوری”

پیام ریاست سازمان جهانی مالکیت معنوی، فرانسیس گری به مناسب روز جهانی مالکیت معنوی

امسال تم روز جهانی مالکیت معنوی ما: ” سرعت را افزایش دهید: بانوان، خلاقیت و نوآوری” است. این مسئله فوق العاده مهم است. به همین دلیل است که امروز ما دستاوردهای استعدادها ، مخترعان و نوآوران زن در سراسر جهان را جشن می گیریم.اما کارهای بسیاری برای انجام دادن داریم. آمار موجود نشان می دهد که سطح مشارکت زنان در نوآوری و خلاقیت بسیار کمتر از آقایان است. این برای زنان و برای جامعه ما فقدانی بزرگ و ناعادلانه است،در حالی که برای حل مشکلات و چالش های مشترک پیش رویمان  به همکاری و کار تیمی کامل نیاز داریم.

در مورد نوآوری، اگر آمارثبت اظهارنامه های PCT (معاهده بین المللی همکاری ثبت اختراعات) سازمان جهانی مالکیت فکری(wipo) را بعنوان مثال مورد بررسی قرار دهیم، در سال ۱۹۹۵، تنها در ۱۷ درصد از اظهارنامه های ثبت اختراع بین المللی تحت این سیستم شامل نام یک زن در میان مخترعان بود.خبر خوب این است که این تعداد در حال افزایش است و در حال حاضر نزدیک به یک سوم از تمام اظهارنامه های ثبت اختراع بین المللی حداقل یک مخترع زن دارد. اما این رقم هنوز خیلی پایین تر از برابری ای است که همه ما دنبال آن هستیم.

مالکیت معنوی  عامل تشویق نوآوری و خلاقیت است که محرک بهبود کیفیت زندگی ما می شود، رشد اقتصادی را افزایش می دهد و برای چالش های رادیکال که ما امروزه با آن مواجه می شویم از جمله تغییرات اقلیمی، انرژی پاک، امنیت غذایی و سلامتی راه حل می یابد. برای رسیدگی به این چالش ها، ما به تمام ظرفیت منابع انسانی نیاز داریم. کمبود مشارکت زنان به معنی غیر بهینه بودن سطح فعلی نوآوری و خلاقیت است که مساوی است با عدم بهره مندی از مزایای کامل نوآوری و خلاقیت. در حال حاضر، بشریت پتانسیل ابتکار و خلاقیت خود را بطور کامل بهره برداری نمی کند.

پیام رئیس سازمان جهانی مالگیت معنوی
پیام رئیس سازمان جهانی مالگیت معنوی

به همین دلیل است که به مناسبت روز جهانی مالکیت معنوی، من از همه در همه جا می خواهم تا اطمینان حاصل کنیم که هرکدام از ما تمام توانایی خود برای افزایش مشارکت کامل زنان در نوآوری و خلاقیت بکار می گیریم .این امر منجر به فرصت های بسیار بیشتر و منصفانه تر برای زنان خواهد شد و منافع عظیمی برای جهان در بر خواهد داشت.

من برای همه یک روز جهانی مالکیت معنوی، سرشار از شادی، دستاورد و نوآوری آرزو می کنم.

اما در ادامه به شرح مختصری در خصوص مالکیت معنوی می پردازیم

تعریفی حقوق مالکیت معنوی در ماده دوم کنوانسیون تأسیس سازمان جهانی مالکیت فکری (World Intellectual Property Organisation, WIPO) عبارت است از:

فعالیت های علمی، ادبی، هنری، اجرای برنامه های هنری هنرمندان، اختراعات در تمامی زمینه های ناشی از تلاش انسانی، اکتشافات علمی،طرح های صنعتی علایم تجاری و حمایت در مقابل رقابت غیر منصفانه.

علاوه بر موارد فوق موارد دیگری نیز از جمله حمایت از گونه های گیاهی، طرح های ساخت مدارهای یکپارچه، اسرار تجاری و اطلاعات محرمانه، دانش سنتی، منابع ژنتیک و فرهنگ و ادب عامه وجود دارند که تحت حمایت حقوق مالکیت معنوی قرار می گیرند.

اهمیت مالکیت معنوی و نقش آن در توسعه فناوری ها:

برای درک اهمیت این موضوع به چند مثال عینی اشاره می کنیم، بخشی از قیمت یک کتاب متعلق به نویسنده آن است، قسمتی از مبلغ یک گوشی موبایل سهمی است که برای مخترعان فناوری های مختلف بکار رفته در آن  پرداخت می شود. تنها کمپانی Apple سالانه بیش از هزاران مورد اختراع در خصوص فناوری های جدید ثبت می کند، بخشی از پولی که برای یک نوشابه پرداخت می کنید، بابت علامت و نشان تجاری آن هزینه می شود، مثلا کمپانی کوکاکولا قدیمی ترین کمپانی ساخت نوشیدنی غیر الکلی است که نشان تجاری آن در بیش از ۲۰۰ کشور دنیا ثبت شده است  و برای این کمپانی اعظم ساخت نوشیدنی در دنیا به تنهایی بیش از ۷۰۱۷ مورد رکورد ثبت علامت در سراسر جهان در  بخش علائم پایگاه جهانی مالکیت معنوی ثبت شده است. برند یا علامت تجاری یکی از با ارزش ترین دارایی های کمپانی ها می باشند. بعنوان نمونه تنها ارزش برند کمپانی Apple بیش از ۱۷۰ میلیارد دلار و ارزش برند Coca Cola بیش از ۷۹ میلیارد دلار می باشد. این ارزش مستقل از ارزش دیگر دارایی های فیزیکی و معنوی این کمپانی ها می باشد.

با توجه به مطالب بالا در می یابیم که درک اهمیت مالکیت معنوی باعث رونق صنایع گوناگون می شود. یک مخترع نیاز دارد تا در مقابل زمان و نبوغی که صرف اختراع خود نموده پاداش موجه دریافت کند و این محرکی برای او خواهد بود تا به خلق نوآوری های بیشتر بپردازد. یکی از نتایج حمایت از مالکیت معنوی تشویق دانشمندان و محققان به انجام تحقیقات بیشتر و موثرتر است چراکه اطمینان دارند در مقابل زمان و نبوغ صرف شده پاداش درخور دریافت خواهند کرد.

نقش دیگر دارایی های مالکیت معنوی در عرصه تجارت، ایجاد مزیت و اعتبار نسبت به رقبا می باشد که قدرت چانه زنی و سود دهی بنگاه های اقتصادی را افزایش می دهد.

شرکت ها و اشخاص بعد از ثبت اختراع و دستاوردهای تحقیقاتی خود می توانند، با آسودگی خاطر نسبت به تولید و عرضه آنها به بازار اقدام کنند، یا با فروش امتیاز بهره برداری از اختراع ، از طریق قرارداد های انتقال فناوری به شرکت های دیگر، علاوه بر جبران هزینه های تحقیقاتی سود قابل ملاحظه ای بدست آوردند.

یک اختراع ثبت شده، انحصار تولید، فروش و عرضه محصول را به مدت ۲۰ سال در اختیار مالک اختراع قرار می دهد و در مورد علایم تجاری، این انحصار می تواند دایمی باشد. چنین انحصاری برتری جایگاه شرکت صاحب دارایی های مالکیت معنوی را در بازار تحکیم می کند.

خطر عدم توجه به لزوم ثبت دارایی های مالکیت معنوی:

لزوم توجه به اهمیت مالکیت های معنوی در تحقیقات از آن جهت است که عدم توجه به این امر و عدم ثبت نتایج و نوآوری های به دست آمده محققان این خطر را ایجاد می کند که دستاوردهایشان مورد استفاده بدون اجازه یا حتی سرقت و ثبت به نام دیگران شود و نبوغ، زمان و هزینه های صرف شده بطور کامل از بین برود. درصورت ثبت یک اختراع به نام یک شخص سوء استفاده گر، دعاوی حقوقی می تواند بسیار زمان بر و پر هزینه باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *