تولید محتوا

ضرورت بازاریابی محتوا برای کسب و کار ها

Content is King

بازاریابی محتوا یا Content Marketing دانشی است که به تازگی وارد ایران شده و به آرامی مسیر خود را طی می کند و چند سالی است که استارت آپ ها و هرکسب و کاری برای معرفی خود از این روش استفاده می کنند. بازاریابی تولید محتوا یک رویکرد استراتژیک بازاریابی نسبت به تولید و توزیع محتوای ارزشمند است که متناسب و منطبق با کسب و کار، مخاطبان خاص خود را جذب می کند.هدف از این کار هدایت مشتری به خرید سودآور است. بطور خلاصه به جای سخن گفتن از محصول و خدمت خود، اطلاعاتی را به او انتقال می دهد که دانش او را درباره محصول افزایش می دهد.

نمایه گرافیکی پیشرفت بازاریابی محتوی
نمایه گرافیکی پیشرفت بازاریابی محتوی

تفاوت بازاریابی محتوا با سایر روش های بازاریابی:

این نوع بازاریابی همانگونه که از نام آن برمی آید مبتنی بر تولید محتوا (Content Production) است، اگرچه ممکن است با دیگر روش های بازاریابی همپوشانی هم داشته باشد.

تبلیغات بومی یا همسان (native advertising)

در بازاریابی محتوا برای انتشار محتوی تمرکز بر ایجاد و مالکیت رسانه است و اجاره کردن رسانه در این روش جایی ندارد. در روش تبلیغات بومی یا همسان یک کانال یا پلتفرم انتشار محتوی از بیرون سازمان اجاره می شود. معمولا محتوی تبلیغات رایج مبتنی بر اطلاعات محصول است، اما در تبلیغات همسان محتوایی جذاب، کاربردی و و منطبق بر گروه خاصی از مخاطبان نیز استفاده می شود.  در این شیوه مخاطب و محتوای کاربردی مشابه با بازاریابی محتوا است. اگر شما یا محصول و خدمت شما هنوز مخاطبی ندارد، استفاده از تبلیغات بومی برایتان بسیار موثر خواهد بود.

پرداخت پول برای انتشار محتوی را تبلیغات می گویند و اگر محتوایی ارزشمند و مناسب با هدف و جذب مخاطبان خاص خود تولید کرده اید و روی پلتفرم های خود یا دیگران به شکل رایگان منتشر کرده اید از بازاریابی تولید محتوی استفاده کرده اید.

محتوی برند محور (Brand Content)

در بازاریابی محتوا، محتوی بر مبنای مخاطب تولید می شود، اما محتوی برند محور بر مبنای کسب و کار شکل می گیرد. در سناریو سازی محتوای برند محور برای یک محصول یا خدمت، برند نقش اول را ایفا می کند. بیشتر کسانی که از این روش استفاده می کنند کمپین محور هستند. این روش یک فرایند مستمر تولید محتوا نیست و در واقع همان تبلیغات است.

بازاریابی محصول (Product Marketing)

یک تفاوت مهم بازاریابی محتوی با بازیابی محصول این است که بازاریابی محتوی مشتریان وفادار بیشری ایجاد می کند در حالی که تمرکز بازاریابی محصول بر فروش است. یک بازار یابی محتوی هدایت شده چیزی بیشتر از فروش ایجاد می کند.

با پیشرفت جوامع و فراگیر شدن فضای مجازی، تغییراتی که در نوع دریافت محتوی و نحوه دریافت اطلاعات رخ داده، نوع تبلیغات را به دو نوع سنتی و دیجیتالی تقسیم کرده است. در ادامه با این دو مبحث بیشتر آشنا می شوید.

بازاریابی سنتی(Traditional Marketing)

تبلیغات سنتی یک طرفه و غیر تعاملی است و تنها ابزار سنجش آن میزان فروش است. در این روش زمان انتقال اطلاعات محدود و با سرعت بسیار بالا صورت می گیرد. بازاریابی سنتی ادعای یک برند است و بازاریابی محتوا اثبات آن.

هزینه بازاریابی سنتی در مقابل بازاریابی دیجیتالی
هزینه بازاریابی سنتی در مقابل بازاریابی دیجیتالی

بازاریابی دیجیتالی

بازاریابی دیجیتالی شامل آمیخته ای از فعالیت های بازاریابی در فضای دیجیتالی شامل وب سایت، اپلیکیشن، شبکه های اجتماعی، تلفن همراه، پیامک، بازاریابی ایمیلی و . . . است . این روش معمولا از تکنیک های اتوماسیون بازاریابی، فروش آنلاین و سئو بهره می برد. بازاریابی محتوا به طور کل استفاده از محتوی در فرآیند مستمر بازاریابی است که می تواند آفلاین یا آنلاین باشد و مختص یک فضای خاص همانند فضای دیجیتال نیست.

بازاریابی شبکه های اجتماعی

در بازاریابی شبکه های اجتماعی تمرکز فعالیت های بازاریابی صرفا بر خود شبکه های اجتماعی است و محتوی برای آن شبکه ها تولید و درون آنها بارگذاری می شود. اما در بازاریابی محتوا تمرکز فعالیت بر وب سایت است و شبکه های اجتماعی نقش یک ابزار انتشار را دارند و پشتیبان محتوی وب سایت هستند. در بازاریابی شبکه های اجتماعی ساختار و چارچوب محتوی بر پایه الزامات محتوایی آن شبکه تنظیم می شود، برای مثال در پین ترست (Pinterest)، نوع محتوی صرفا از نوع عکس می باشد، در حالی که در اینستاگرام(Instagram)، شما می توانید عکس،‌نوشته و ویدئو را به اشتراک بگذارید، این در حالی است که در بازاریابی محتوا تمرکز بر ایجاد تقاضا است. محتوی با کیفیت و ارزشمند مخاطبان جدیدی را به وب سایت می آورد و تلاش می کند آنها را به مشتریان بالفعل تبدیل کند.

بهترین کانال های بازاریابی شبکه های اجتماعی
بهترین کانال های بازاریابی شبکه های اجتماعی

بهینه سازی موتور های جستجو (SEO, Search Engine Optimization)

سئو یا بهینه سازی موتور های جستجو به ساده ترین زبان، ارتقای جایگاه شما در نتایج جستجوی موتورهای جستجو  بخصوص موتور جستجوی گوگل بدون پرداخت مستقیم هزینه یا استفاده از روش های پولی برای ارتقای جایگاه شما در نتایج جستجو می باشد. دو مفهوم بهینه سازی موتور های جستجو و بازاریابی محتوا در کنار یکدیگر استفاده می شوند و موجودیت هریک به دیگری وابسته است،‌اما تفاوت هایی با یکدیگر دارند. سئو فقط یکی از اجزای پازل بازاریابی محتوا است. جستجوی ارگانیک، ایمیل و ورود مستقیم به وب سایت، لینک بازگشتی، شبکه های اجتماعی، تبلیغات آنلاین و سایر روش های جذب مخاطب از بخش های تکمیلی فرآیند تولید محتوا است. شما باید طیف وسیعی از روش های جذب مخاطب را در فضای آنلاین داشته باشید و گوگل بعنوان یک موتور جستجو تنها یکی از آنها است. با این همه مزایا که برای بازاریابی محتوا ذکر شد، هرکدام از این روش ها در جایگاه خود برای بازاریابی محصول مناسب است و گاها باید چند روش را در کنار یکدیگر به کار گرفت. مهمترین نکته در موفقیت آمیخته بازاریابی  شناسایی مخاطبان و نیاز آنها و گرینش روش درست بازاریابی مبتنی بر عوامل متعدد است.

 در ادامه به معرفی یکی از عنوان کتاب هایی که در خصوص بازاریابی محتوا به رشته تحریر درآمده اند می پردازیم:

برخلاف سابقه بسیار کم این حرفه در ایران، بازاریابی تولید محتوی امروزه یکی از صنایع پول ساز دنیا می باشد و کتاب های بسیاری در این حوزه به رشته تحریر درآمده است. در ادامه به معرفی یکی از پرفروش ترین کتاب های این حوزه می پردازیم.

۱٫ماشین راهنما، راهنمای کسب و کارهای کوچک برای بازاریابی دیجیتال، هرآنچه یک کارآفرین احتیاج دارد، درباره سئو، شبکه های اجتماعی، بازاریابی ایمیلی و تولید مشتری از مخاطبین آنلاین، نوشته ریچ بروکز(Rich Brooks)

The Lead Machine: The Small Business Guide to Digital Marketing: Everything Entrepreneurs Need to Know About SEO, Social Media, Email Marketing, and Generating Leads Online

قدرت کتاب ماشین رهبری، حس همدلی و همدردی ریچ بروکز برای کسب و کارهای کوچک است. آژانس او Flyte New Medial، پیوسته با این قبیل کسب و کارها در ارتباط است. او بینش های واقع گرایانه اش را در کنفرانس های سالیانه اش، آژانس تغییر (Change Agency)، بدست می آورد که سخنرانان بزرگی را از سراسر دنیا جذب می کند، از جمله Jay Baer, Andy Crestodina,  Gini Dietrich. کتاب ریچ از زبان مشتریان او تجربه ها را نقل می کند و مهمتر از آن او برای خوانندگان خود احترام زیادی قائل است و فقط به اندازه لازم وارد جزئیات می شود.

فلسفه صادق و صمیمی او در فصل اول کتاب تشریح شده است. واجبات بازاریابی دیجیتالی:

  1. یک وب سایت کاربرپسند و دوستانه ایجاد کنید.
  2. ترافیک ارزشمند را به سمت وب سایت خود هدایت کنید.
  3. ارتباط خود را با مشتریانی که از شما خرید می کنند به شکل مستمر حفظ کنید.
  4. معیارهای آنالیز وب سایت خود را بررسی کنید، گزارش ایمیل ها، شبکه های اجتماعی و . . . تا ببینید چه چیزی کار می کند و چه چیزی کار نمی کند.

فصل ها از ۳ تا ۱۲ صفحه هستند، می توانید تمام کتاب را بخوانید یا مستقیما سراغ سرفصلی بروید که چالش مورد نظر شما را پوشش داده است. این کتاب یک منبع عالی برای تازه کاران بازاریابی محتوا است، برای آنهایی که به یک آموزش صفر تا صد نیاز ندارند، بلکه درجستجوی منبعی هستند که در خصوص موضوعات اصلی که باید بر آنها تمرکز کنند، آنها را راهنمایی کند.

برای اطلاعات بیشتر در این حوزه همراه ما باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *