اولین استارت آپ دانشجویی دانشکده امام خمینی قاین با همکاری شرکت ایساپارس – تجلی خلاقیت و خودباوری

اولین استارت آپ دانشجویی دانشکده امام خمینی با همکاری شرکت ایساپارس

رویداد های استارت آپی دانشجویی، تجلی خودباوری و شروع فرایند بلند مدت کارآفرینی

این روزها اسم استارت آپ ها را بسیار زیاد می شنویم، استارت آپ های تک شاخ،‌ استارت آپ های خدماتی، استارت آپ های محصول محور و بسیاری عنوان استارت آپی دیگر، این عنوان این روزها بار سنگین اشتغال زایی بسیاری از جوانان و دانشجویان  این مرز و بوم رو به دوش می کشه و مسئولین در رده های بالا از شنیدن آمار اشتغال زایی استارت آپ ها ذوق می کنند و آرامش می یابند.

اما چطور می شود که جوان ها، دانشجوها و خیلی از مواقع با تجربه های حوزه اشتغال دور هم جمع می شوند و شروع به خلق ثروت و اشتغال می کنند. به ظاهر همه چیز از استارت آپ ویکند (Startup Weekend) ها یا آخرهفته کارآفرینی آغاز می شود. این روزها که نام استارت آپ موفق کشمون را در رویداد های مختلف کارآفرینی در نقاط مختلف کشور می شنویم،‌ قاینی ها شروع به باور کردن خود کرده اند. بنیان گذار استارت آپ کشمون که یک پلتفرم برای خرده فروشی زعفران با تکیه بر کشاورزان تولید کننده زعفران است، کار خود را از قاین شروع کرده و در کمتر از یک سال به رشد قابل توجهی رسیده است.

بعد از دو دوره برگزاری استارت آپ ها در دانشگاه بزرگمهر قاین، دانشجویان دانشکده فنی حرفه ای امام خمینی قاینات هم که به خود باوری لازم رسیده بودند،‌برنامه ریزی خود را برای یک آخر هفته استارت آپی آغاز نمودند و مقرر شد در ۲۵ اردیبهشت این رویداد برگزار گردد.

استارت آپ دانشجویی با رویکرد خلاقیت و نوآوری صبح سه شنبه در ساعت ۸:۳۰ صبح آغاز شد. دانشجوها هم مثل خیلی از افراد دیگه دوست ندارند نصیحت بشنوند و حرف های تکراری، بنابر این رویداد های استارت آپی جای سخنرانی های طولانی نیست.

دانشجویان در شروع رویداد، غریبی می کردند، بعد از سخنرانی ریاست دانشگاه و آقای وثوقی، ریاست مرکز رشد واحدهای فناور شهرستان قاین،‌ منتورها رویداد را رسما شروع کردند. در یک اقدام ابتکاری، آقای سلیمی فرد و آقای فیض بخش دو مربی ایساپارسی رویداد آموزش ها را شانه به شانه شروع کردند.

مربیان ایساپارسی استارپ دانشکده فنی امام خمینی
مربیان ایساپارسی استارپ دانشکده فنی امام خمینی

هدف رویدادهای استارت آپی، تحریک خلاقیت و ایده پروری و تمرین کارآفرینی است، از این رو بیشتر این رویداد ها در محیط های دانشجویی برگزار می شود. دانشجویان می بایست ذاتا ساده تر خلاقیت را بروز دهند، اما همیشه این طور نیست. در جوامع کوچک، بخصوص در شهر کوچک ما دانشجویان خود باوری لازم را ندارند، پس باید روح خلاقیت در وجود آنها بیدار شود.

از آنجایی که برنامه ریزی ها و اجرای رویدادها توسط دانشجویان صورت می گیرد،‌اولین سطح خود باوری برای تیم های اجرایی این رویداد ها شکل می گیرد، تجربه شخصی من در رویداد های دانشجویی متعدد نشان داده که وقتی برگزاری رویداد ها را به دانشجویان واگذار می کنند، نتیجه به طرز شگفت انگیزی خوب از آب در می آید. در این مورد نیز استثنایی نبود،‌تیم اجرایی این رویداد پر از دانشجو های پر شور بود که بعد از ۲ ماه برنامه ریزی بخوبی مسئولین دانشکده را برای انتخابشان رو سفید کردند.

تیم اجرایی دانشجویی اولین استارت آپ دانشکده امام خمینی قاین
تیم اجرایی دانشجویی اولین استارت آپ دانشکده امام خمینی قاین

شروع استارت آپ

مربیان بعد از بیان مقدماتی برای آشنایی دانشجویان با استارت آپ ها، نمونه های استارت آپ های موفق ایرانی و استارت آپ های موفق بین المللی سعی کردند تا غول خفته خلاقیت را در دانشجویان بیدار کنند. اولین ایده پرداز ها به سختی ظاهر شدند، اما همین که اولین نفر از ۶۰ ثانیه خود استفاده کرد،‌ایده پردازان یکی پس از دیگری ظاهر می شدند، یکی می خواست پلتفرمی برای ارتباط کارگر و کارفرما ایجاد کند و دیگری می خواست برای نشت یابی مایعات گجت بسازد، یه نفر می خواست راه حلی  برای اشتراک گذاری کتاب برای دانشجویان ایجاد کند دیگری می خواست مشاوره آنلاین پرستاری ایجاد کند، بعضی ها زمان زیاد می آوردند و بعضی ها زمان بیشتری برای معرفی ایده خود می خواستند.

یکی دیگر از اهداف اصلی رویدادهای استارت آپی تقویت خود باوری است، اگر یک صاحب ایده جسارت کافی برای بیان ایده خود نداشته باشد، شانسی برای موفقیت نخواهد داشت، صحبت در مقابل جمع اتفاقی بود که بسیاری از دانشجوها تجربه ای در این رابطه نداشتند، می شد صدای ضربان قلب بعضی دانشجو ها را حس کرد، بعضی ها دست هایشان می لرزید، تجربه خاصی بود. اولین کاری که باید برای غلبه بر یک ترس کرد، مواجه شدن با ترس است.

انتخاب ایده های منتخب برای تشکیل تیم و ادامه استارت آپ

بعد از معرفی ایده ها، با رای خود دانشجویان،‌ ۱۰ ایده برتر برای تشکیل تیم ها انتخاب شدند، ایده پردازان منتخب با رعایت اصولی از جمله تنوع صلایق و مهارت ها، تیم تشکیل دادند، برخی تیم ها ۵ نفری بودند ولی اکثر تیم ها ۷ نفر یا بیشتر بودند. مربیان آموزش های لازم را ارائه می دادند و دانشجویان بر روی اجزای مختلف بوم کسب و کار خود کار می کردند.

در تمامی رویداد های استارت آپی، تکیمل بخش های ۹ گانه بوم مدل کسب و کار بخش عمده جریان رویداد را شامل می شود. این بوم یک نمایش تصویری و استاندارد شده برای بررسی جنبه های مختلف یک کسب و کار می باشد که از ایده محوری، مشتریان و حتی جزئی ترین بخش های هزینه آفرین کسب و کار را شامل می شود. در جریان تکمیل این بوم صاحبان کسب وکار مزایای رقابتی ایده خود،‌راه های توزیع و جذب مشتری، روش های کسب درآمد ، الزام شریک گرفتن و منابع مورد نیاز کسب و کار خود را شناسایی می کنند.

استارت آپ ویکند(Startup Weekend)

در الگوی استاندارد رویداد استارت آپ ویکند، که یک رویداد ۵۴ ساعته است و در ۳ روز برگزار می شود، تیم های ایده پردازی علاوه بر تکمیل بوم مدل کسب و کار خود، به اعتبار سنجی ایده خود می پردازند و از این رو بعضی از اجزای تیم محل رویداد را برای اعتبار سنجی ایده خود در نزد مشتریان واقعی ترک می کنند در حالی که بقیه اعضای تیم سعی می کنند شرایط لازم برای اجرای آزمایشی ایده و در بعضی موارد ساخت نمونه اولیه را فراهم کنند.

بسیاری از ایده ها در این رویداد ۵۴ ساعته موفق به ساخت نمونه اولیه محصول خود می شوند و شروع به در آمد زایی می کنند. ایده پردازی در جریان استارت آپ ها فقط نقطه شروع یک فرآیند کسب و کار است، یک ایده در بهترین حالت فقط ۵ درصد شانس یک استارت آپ برای موفقیت است. ایده ای که به تولید یک محصول کارآمد ختم شود نیز فقط ۱۵ درصد مسیر موفقیت است.  این مسیر بسیار طولانی و پر فراز و نشیب است و این رویداد فقط نقطه شروع کار است. ممکن است بسیاری از استارت آپ ها در پایان رویداد ایده اولیه خود را کنار بگذارند و روی یک ایده دیگر متمرکز شوند، مهم این است که در این ۵۴ ساعت کار فشرده درس هایی را می آموزند که ممکن است سال ها زمان ببرد.

پایان ۱۲ ساعت تلاش استارت آپی

بعد از پایان زمان استانداردی که برای رویداد در نظر گرفته شده بود، نوبت به ارزیابی ایده ها توسط داوران و مربیان رسید. ایده پردازان یک به یک برای معرفی مدل کسب و کار خود روی استیج ظاهر می شدند، انگار معجزه رخ داده بود، دیگر استرس و دستپاچگی که صبح در شروع رویداد شاهد آن بودیم، ظاهر نمی شد، تنها مشکلی که اکثر ایده پردازان با آن روبرو می شدند کم بود زمان بود، ۳ دقیقه برای ارائه مهم ترین جنبه های یک کسب و کار که کمتر از ۱۰ ساعت از خلق آن می گذرد، تجربه نویی بود و انتظار نمی رفت که همه بخوبی از عهده آن برآیند.

ایده های برتر دانشجویی به انتخاب مربیان و داوران

بعد از رقابت نفس گیر ۱۰ تیم شرکت کننده، شمارش امتیاز های تیم ها آغاز شد. این مرحله یکی از مراحل جذاب رویداد های استارت آپی است. در این رویداد گارگر یابی آنلاین با هدف متصل نمودن تقاضای کارفرما به کارگران رتبه اول را کسب نمود و ایده پرستار آنلاین رتبه دوم را کسب کرد، ایده تشخیص نشت مایعات که محصول محور بود با اختلاف کمی به رتبه سوم رسید .

تیم های برگزیده اولین استارت آپ دانشجویی دانشکده امام خمینی
تیم های برگزیده اولین استارت آپ دانشجویی دانشکده امام خمینی

اما برگزاری این رویداد با همکاری مربیان و تیم اجرایی عملیاتی شد، یک تیم یک دست که وظیفه خود را به نحو احسنت به انجام رساندند. تمرین کار تیمی مهمترین هدف استارت آپ ها است، چرا که ارزش های بزرگ به تنهایی خلق شدنی نیستند.

تیم اجرایی و مربیان استارت آپ دانشجویی دانشکده فنی امام خمینی
تیم اجرایی و مربیان استارت آپ دانشجویی دانشکده فنی امام خمینی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *